Základní konstrukce

Sendvičová konstrukce

U této konstrukce se používá dřevěné jádro (buk, jasan), díky kterému se lyže v porovnání s jinými typy jader při zatížení a následném odlehčení bezprostředně vrací do výchozí polohy (velmi dynamická) a velmi dobře absorbuje vibrace a nárazy.

Veškeré součásti lyže (hrana, skluznice, spodní a horní vrstvy,…) se vloží do formy a pod určitým tlakem (do 20 tun) a za určité teploty (70 - 130°C) se „zapečou“. Předpětí je dáno nastavením tlaku a teploty.

Plusy:

  • Je možné přesně modifikovat ohýbání, předpětí a torzi lyže.
  • Delší životnost, protože jádro lyže se tak rychle neunaví.
  • Dobré jízdní vlastnosti díky vratným silám

Sendvičová konstrukce


PU konstrukce

U PU konstrukce se do speciální formy vloží spodní a horní vrstva lyže, skluznice a hrany. Pod tlakem se pak do formy vstřikuje polyuretan, který napění a později ztvrdne. Důležité je, aby se dutý prostor vyplnil co nejrovnoměrněji a aby se PU pěna správně spojila s ostatními částmi. Proto dochází u této konstrukce k velkým výkyvům v kvalitě.

Plusy:

  • Jednoduchá a rychlá výroba, tzn. nízká cena, ideální lyže pro děti a začátečníky

Tip:

  • Lyže s pěnovým jádrem mají spíše tendenci být duté – konkávní (především staré modely), proto je při broušení skluznice vhodné dodržovat speciální postup – hrany je třeba před broušením kamenem podbrousit.

PU konstrukce


Konstrukce CAP

V současné době je tato konstrukce jednou z nejznámějších v lyžařském průmyslu, u které se nejdříve spojí boky a skořepina lyže do jednoho nosného dílu a do této slupky se poté vloží jádro – buď dřevo, pěna nebo obojí, spodní vrstva a skluznice a pod tlakem se lepí. Některé konstrukce se skládají ze samonosného jádra z nejrůznějších dřevěných, hliníkových nebo karbonových laminátů a v těchto případech slupka slouží pouze jako uzavírající vrchní vrstva.

Plusy:

  • Je možné přesně modifikovat ohýbání, předpětí a torzi lyže.
  • Dlouhá životnost.
  • Uzavřená konstrukce (monokok) díky „slupce“ dobře absorbuje síly působící na lyži a rovnoměrně je přenáší na celou konstrukci.
  • Skvělé jízdní vlastnosti a vratné síly.
  • Zjednodušené výrobní metoda.

Tip:

  • Některé modely jsou opatřeny výstužnými žebry na povrchu lyže (3D konstrukce CAP). K dosažení hladké skluznice je proto lepší brousit tento typ lyží s nižším přítlakem (200 – 250 N).

Konstrukce CAP


Hybridní konstrukce

Různé typy hybridních konstrukcí se v průběhu let vyvinuly ze základních konstrukcí.

Hybridní konstrukce